torsdag, februari 02, 2012

Våga vara rädd

Att göra något nytt är fruktansvärt skrämmande; det ligger i människans natur att sky förändring och uppmuntra rutin. När detta nya dessutom är något som man länge drömt om, och har stora förhoppningar kring, så rör det sig lätt en hjärtskärande förskräckelse runt varje hörn.

Jag har insett att mitt bästa recept för att lyckas, är att våga vara rädd. Bortom rädslan rör sig en makalös förändring, en framgång som är stor, oavsett hur stor eller liten förändringen ter sig för andra.

För bara två månader sedan sa jag exempelvis upp mig från en fast heltidsanställning, för att istället satsa på min stora dröm; skrivandet. Jag var minst sagt livrädd; jag hade aldrig skött ett företag tidigare. Inte heller hade jag fakturerat någon - nej, jag hade inte ens någon som jag kunde börja frilansa för! Mitt företagande byggde på att detta skulle lösa sig längs vägen.

Två månader senare har jag beviljats starta-eget-bidrag, jag har sålt in en artikel med bild och text, jag har skaffat en mentor och jag är redaktör för Gävles enda förlag. Allt detta tack vare att jag mötte min rädsla och följde mitt hjärta. Att våga vara rädd är det värsta och det bästa som finns. Det rymmer så många möjligheter, om vi bara vågar ta oss ut på andra sidan.

För bara något år sedan var jag rädd för att ta mig an renoveringsprojekt; jag trodde inte att jag kunde riva väggar, tapetsera, måla eller spackla. Men här är jag i vår nuvarande lägenhet; jag har precis rivit en vägg och tar här bort gammal tapet.

Och kolla hur fint det blev! Svårt att tro att det är samma rum. Allt tackvare överkommen rädsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar