onsdag, februari 22, 2012

Chefredaktör/Redaktionschef/Ansvarig utgivare?

När jag ska ringa till en Ny Stor Tidning, blir jag alltid väldigt osäker på vem jag ska ringa. Ska jag möjligen ringa redaktionschefen? Eller är det bättre att höra av sig till chefredaktören? Ibland är chefredaktören även ansvarig utgivare, och då blir jag nästan att fundera om den personen kanske sitter för högt upp, och inte egentligen arbetar med detaljer som artikelidéer från nya frilansare?

Alldeles nyss ringde jag till en stor Hälsotidning förlagd i Stockholm. Jag hade bestämt mig för att det nog var bäst att höra av sig till chefredaktören - i slutändan är det hon som tar de Stora Besluten, och skulle jag ha hamnat hos fel person tror jag att hon ser det som något positivt att jag iaf vågade ringa.

Givetvis hade jag hamnat hos fel person. Hon tyckte att jag skulle maila redaktionschefen med mina idéer. Sagt och gjort, det ska jag snart ta tag i!

Även om jag inte hamnade rätt känns det ändå enormt skönt att jag ringde, att jag gjorde ett bra intryck och att jag fick prata med tidningens mest uppsatta person. Att jag klarat av ett till Stort Samtal känns jättebra! Det blir lite lättare varje gång.


Pics: 1

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Det är nog klokt att vända sig till folk som har hand om själva redaktionen du vill skriva för...tänker att det är lite samma som om man vill vara frilansare på förlag. Man vänder sig till redaktör ev avdelningens förläggare. Det ska bli jättespännande att höra hur det går för dig när vi träffas. Hur går det med romanen förresten?
    kram

    SvaraRadera
  2. Emma: Tack! Jag tror också man ska vända sig till "högsta hönset" så att säga. Men pirrigt är det! Tror tricket är att sluta tänka på dem som uppsatta på en piedestal. De är trots allt bara människor de också.
    Ja jag längtar tills vi ses! Romanen går kanon! Ska nog skriva om den någon dag framöver. Det är mycket finputsning kvar, men sista sidan är skriven så jag ser ljuset i tunneln!
    Kram!

    SvaraRadera