torsdag, januari 26, 2012

Den eviga väntan

Att arbeta frilans innebär flera saker:

Dels innebär det att jag kan lägga upp mitt eget schema, att jag har en enorm frihet att göra precis det jag vill - och det jag tror på. Det innebär att jag kan tacka ja och nej och att jag kan lägga extra energi på arbeten som jag verkligen brinner för.

Och sedan innebär det även en hel massa väntan. I tidningsbranschen förväntas allting gå mycket fort; när jag fått ett jobberbjudande från en tidning ska det jobbet göras SNABBT och det ska helst vara inlämnat NYSS. Men sedan kan det ta tid innan det publiceras. När projektet väl landat på redaktionen kanske tidningen hittat ett annat projekt som de är mer intresserade av, och så läggs min artikel tillfälligt åt sidan. Jag får fortfarande betalt, inga problem där, men halva nöjet med mitt jobb är att jag får se mitt verk i tryck. Det är ett enormt lyft för självförtroendet att se sitt namn invid sitt verk och känna; yes, jag gjorde det bästa jag kunde och det blev skitbra!

Men nu sitter jag här, återigen, och väntar på svar och mail från potentiella kunder. Det är en evig väntan, och det kräver ett enormt tålamod. Men sedan rasslar det till och jag hinner knappt andas igen. Det är jobbpulsen som frilans, det är bara att ta det goda med det onda!


Det här är orsaken till allt hårt arbete; kvalitetstid med maken på hotell. Den här bilden är tagen från vår senaste bröllopsdag på hotell Kung Carl vid Stureplan. Det var minst sagt underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar