onsdag, januari 25, 2012

Bokkärlek

Det finns dem som älskar skor. Det finns dem som älskar märkesväskor, kjolar och smycken.

Och så finns det såna som jag, som älskar böcker.

Så fort jag får loss lite pengar (vilket inte är ofta) lägger jag dem oftast på en bok som jag länge suktat efter, eller som jag vill ha i min samling. Precis som väsk- och skoälskarna har jag några utvalda rariteter i mitt lilla bibliotek som jag är särskilt stolt över, såsom mina samlingar av Viktor Hugo, Shakespeare och August Strindberg. Strindberg och Hugo har jag ärvt, vilket gör att jag har starkare band till dem. Shakespeare köpte jag i ett antikvariat som nybliven 15-åring när jag fick min första lön. Det var lycka då, och det är lycka nu!


Här är en bild från det vackra trycket i "Tjänstekvinnans son". Sidorna är guldklädda och jag vågar knappt titta på dem! Men det känns bra att ha dem i min samling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar