fredag, mars 23, 2012

Streetsmart Dresscode

När jag frilansade för Dagbladet som nykläckt nittonåring fick jag i uppdrag att recensera Robert Wells på Södra Berget. Södra Berget har en av Sundsvalls största och finaste scener. Det har klass. Längre än så hade jag inte riktigt tänkt. Åtminstone inte förrän jag blev uppplockad av tidningens fotograf. Hon stirrade förskräckt på mig:

- Jeans! Är du galen? Du kommer aldrig att bli insläppt om du kommer klädd sådär!

Jag tittade ner på mina jeans. De var hela och rena. Jag såg inte det minsta fel på dem. Inte förrän det sakta gick upp för mig att det var just materialet som var problemet: man kom inte in på Södra Berget iklädd jeans. Punkt. Jag fick panik. Det hade inte slagit mig att min journalistiska karriär skulle avgöras av ett par mörkblå Diesel. Men fotografen försäkrade mig att hon inte tänkte köra en meter förrän jag bytte om. Det var bara så det var!

Tio minuter försenade hasplade vi oss in bakvägen. Fotografen kröp omkring nere i orkesterdiket och jag kallsvettades och förbannade mig själv för min dumhet. Ett par timmar senare hade jag nästan fått en hjärtattack, och då var det dags att intervjua herr Wells. Jag leddes in i hotellets Green Room, torkade av mina fuktiga handflator mot mina gråa bomullsbyxor. Då öppnades dörren. In kommer Robert Wells. Han har svart kavaj och vit skjorta. Och ett par stentvättade jeans.

Sedan den där dagen på Södra Berget har jag tagit detta med klädkoder både allvarligare och ödmjukare. Jag klär mig för tillfället, men jagar inte upp mig om det i slutändan blir fel. Mitt jobb är att få intervjupersonen att känna sig bekväm, och det kräver givetvis till viss del att jag är streetsmart i mitt klädval. Men även att jag inte bryter ihop om det går snett.

Idag fick jag i uppdrag att intervjua skolungdomar om ett lärlingsprogram för Gästriklands tandläkarkår. Då passar det inte att komma iklädd kostym och fluga. Istället gjorde jag en Robert Wells och kom avslappnat chick. Jag såg ut så här:



Om ni undrar så gick intervjuerna galant! Helgen kunde inte ha börjat bättre!

2 kommentarer:

  1. Du var alltså dressed for success så att säga :)

    SvaraRadera
  2. Precis! Kunde inte ha sagt det bättre själv! :)

    SvaraRadera